Dag 7 – Hundsport

Idag ska jag skriva om mina olika hundsporter jag tränar och är intresserad av.

Rallylydnad

Jag tränar och tävlar rallylydnad och vi 11106449_968465813164879_2147089756_när uppflyttade till Fortsättningsklassen. Jag började träna rallylydnad för att jag ville träna och sedan tävla och jag märke att Dizco inte passade för Lydnaden i dåläget, hon hade för lite självförtroende och tappade koncentrationen och hade ingen vilja. Så jag började lära mig skyltarna för Nybörjarklassen och sedan testade dom med henne. Hon lärde sig snabbt och tyckte det var väldigt kul så vi beslutade att starta tävling. Debuten vart i strängnäs i höstas och hon var så himla duktig appropå hennes första tävling och att den var utomhus. Resultatet vart tyvärr diskade, pågrund av mig då jag råkade röra henne medvetet (ooops…) annars hade vi fått 78 poäng på debuten. (Mer kommer ni få läsa om imorgon på dag 8)

Rallylydnaden är något vi verkligen kommer satsa på och vi ska ta RLD F detta år åtminstonde, vi har anmält till 3 tävlingar och hoppas att vi inte blir bortlottade! Tanken är att Dizco ska bli Rallylydnadsmästare (RL M titeln) i framtiden!

Lydnad

Vi har precis börjat en lydnadskurs så jag kan få lite tips och tricks på de olika momenten. Jag har inte tränat detta med Dizco något typ, Men de hon kan är inkallning (den kan hon klockrent), läggande under gång (behöver finslipas 11131931_968183989859728_48134019_noch tränas mer), hopp över hinder (denna kan hon väldigt bra, behöver nöta mer fotpositionen efteråt då hon gärna sätter sig lite snett och lutar emot mig), Platsliggningen(den kan hon men behöver endast nöta tiden att hon inte ska bli utråkad, sen träna mer med störning!)

De vi behöver träna mycket på är Linförigheten (hon kan ganska bra men måste få henne att hålla koncentrationen och förhoppningarna, så de hoppas jag att jag får lära mig på kursen), apporten (den jobbar vi på nu, inte världens roligaste men man måste börja för att ta sig någonstans!), ställande under gång (hon lägger sig varje gång typ så blir att lära in detta nu på kursen)

Jag planerar att starta detta i år och hoppas att Dizco är med mig på den planen! Och tanken i Lydnaden är åtminstonde LP1! Tänker inte sätta för högt mål här då jag inte ens börjat träna detta ordentligt, vill veta om Dizco tycke rdet är roligt innan, men ett LP1 ska vi åtminstonde ta!

Agility1610788_10203874661900692_8989647821732584067_n

Jag tävlar inte agility utan kör endast som aktivering då Dizco älskar agilityn! så detta är för att hon ska springa av sig och få ha kul, vem vet.. kanske blir någon start i framtiden i någon hoppklass för rolighetens skull! :p

Spår

Vi har inte kört spår tillsammans men är anmäld till en spårkurs i Maj så hoppas komma igång med det då Dizco ska vara duktig på det och märker att hon behöver det!

Sök

Vi tränar sök lite då och då och Dizco älskar det verkligen! hon är väldigt duktig på det också. I dagsläget kommer vi inte tävla i detta utan kör mer på hobbynivå.

Utställning

Utställning är helt okej, kan bli långa dagar och 10616631_10204085351687805_5541698264893760956_n (1)sen även korta… Dizco har fått väldigt bra omdömen och hon är korrekt och mkt bra på alla ställen! aldrig fått något negativt angående hennes kropp.

Dizco visar sig väldigt bra men tyvärr kommer främlingskyggheten in i bilden… Domaren får kolla på tänderna men när han ska ta på henne sätter hon sig då hon tycker det är obehagligt.. Detta jobbar vi mycket på nu och tanken är att hon ska ställas i år någon gång och då ska hon stå kvar : )


Dag 1 – Presentera mig själv 
Dag 2 – Presentera min hund (Finns på deras flikar)
Dag 3 – Visa en rolig bild på din hund
Dag 4 – Din första hund
Dag 5 – Det här älskar min hund
Dag 6 – Det här tycker inte min hund om
Dag 7 –  Hundsport
Dag 8 – Har du och din hund tävlat? (IMORGON…)

Kommentera

