Dag 11 –En ras du skulle vilja ha

Tänkte berätta om de raser jag gillar och kanske skaffar i framtiden

Australian Kelpie

q

Nästa hund blir till 80% en kelpie. Är helt förälskad i deras utseende och arbetsmotor! De har en sån vilja att jobba men har ändå en av- och på-knapp. De är lite i malle stuket men mindre och inte lika skarpa som dom. Längtar till den dagen jag blir ägare till en liten kelpievalp! De finns ju i olika färger och de färger jag vill ha är röd, Röd med tantecken och chokladbrun.

Belgisk vallhund/Malinois

qqq

Dessa hundar alltså! så jäkla ståtliga och guuud vilken arbetsvilja och driv de har! Riktiga arbetsmyror, har träffat flera väldigt trevliga mallar och jag skulle lätt kunna ha en någon gång i framtiden!

Australian Shepherd

qqqq

Aussies har en väldigt arbetslust och vill göra rätt, väldigt lättlärda och positiva till arbete. Synd bara att rasen är så uppdelad i arbetslust och exteriör… Skulle kunna tänka mig en Aussie med arbetslust ich snygg exteriör, har även där träffat trevliga hundar. Färger jag gillar i denna ras är  red merle och röd(trefärgad).

Lapsk vallhund

qqqqqq

Kan inte så mycket om rasen men jag är väldigt intresserad av att lära mig mer. Eftersom de är en vallhund borde den ha arbetsvilja så som tex Aussien och Border collie, men kan tänka mig att den kanske är lite mer dämpad, lite mildare men ändå bra. Ja jag vet inte men gillar deras utseende (kan vara för att de liknar en blandning mellan Kelpie/Finsk lapphund, har haft en crush på finsk lapphund förut). Har sett några på facebook i träning och de ser väldigt fokuserade ut.

Nova scotia duck tolling retriverqq

Ja vad säger man, mitt hjärta fastnade först på tollare innan kelpie men jag tror jag gillar Bruksraserna lite mer och beslutade nyligen att nästa hund inte blir en tollare. De är väldigt energiska och hört av många att de har väldigt lätt att ta till skall och kan vara lättstressade om de blir fel. Men oj så fina dom är! vem vet, kanske har en tollare längre fram när jag har mer erfarenheter och har en stadig grund.

Tysk Schäferhund

qqqqq

Om jag någon gång har en schäfer blir det en bruksschäfer! Är väldigt sugen på att bli hundförare inom polisen och då kanske det blir en schäfer som jag har? (om inte malle) Men även dom har en enormt arbetskapacitet och det är väldigt mycket hund att träna. Skulle endast ha en schäfer om jag arbetar som polis eller inom tullen.


Dag 1 – Presentera mig själv 
Dag 2 – Presentera min hund (Finns på deras flikar)
Dag 3 – Visa en rolig bild på din hund
Dag 4 – Din första hund
Dag 5 – Det här älskar min hund
Dag 6 – Det här tycker inte min hund om
Dag 7 –  Hundsport
Dag 8 – Har du och din hund tävlat?
Dag 9 – Renrasig eller blandras?
Dag 10 – Berätta om din hunds ras
Dag 11 –En ras du skulle vilja ha
Dag 12 – En ras du inte vill ha (IMORGON…)

En reaktion på ”Dag 11 –En ras du skulle vilja ha

Kommentera

