Officiell tävlings debut 2016

Dizco och jag har nu tävlat officiellt detta år! Vi startade upp med en lydnadstävling i fagerstas inomhushall. Efter att ha fått en 0 på tandvisningen förra starten i lydnaden så ville jag lägga ner lydnaden helt och kände ingen lust alls med de. Men sen när Dizco parades och fått valpar osv, och jag fick tillbaka henne så beslöt jag mig för att ta tag i det enda problemet som gör att vi inte kunde tävla/ta ett första pris och det är den där jäkla tandvisningen! Nu så har vi tränat och tränat, på personer som är lätta för henne och gjort det svårare! Eftersom att jag aldrig innan hade tränat tandvisning riktigt och trodde hon bara förstod vad hon skulle göra så har jag nu förstott att det är också ett moment som behövs tränas på och få rutin i! Så jag har kört tandvisning nu några veckor för att få Dizco att förstå vad jag kräver utan henne och att hon inte behöver bry sig eller tycka om personen som ska göra den.

Jag anmälde mig till en tävling för att se om detta funkade och få en bekräftelse ifall vi var på rätt väg i träningen med detta! Och om det skulle bli en till 0 så hoppades jag att poängen ändå skulle ge oss ett första pris så vi slapp lydnads 1:an! Jag var väldigt nervös på morgonen men försökte lugna ner mig för att tänka på Dizcos skull, då hon påverkas otroligt mycket av mig!

Väl på plats så var platsliggning först och sedan påväg ut från hallen så gjorde man tandvisningen. Mitt ända krav för dagen var att hon skulle ligga kvar på platsen så hon inte förstörde för andra (då vi hade tränat lite dåligt på detta) och sedan skulle jg vara nöjd med tävlingen totalt om hon också fixade tandvisningen! Under platsliggningen så var jag otroligt nervös då hon låg och kollade mot dörren hela tiden och det kom in människa efter människa där och hon har en del vakt i sig och jag stod där i förhoppning av att vakten inte skulle slå fram för att folk kom in genom en dörr liksom. Men hon låg kvar😍 efter de var det vårat tur att få göra den där tandvisningen… Jag lugnade ner mig för att hjälpa Dizco gick fram och gjorde som jag gjort på träning, jag sa stanna och drog fram min hand mot domaren för att redan där visa Dizco att det bara är en tandvisning och inget annat! 

Dizco satt BLIXT STILLA!!!!! Domaren lyften på läpparna och la sedan en klapp på huvudet och Dizco SATT KVAR KNÄPP TYST!!!! Jag var så jäkla glad efter de där och mina mål var uppfyllda och jag hade sån lust att ba, där är vi klara! Men sen tänkte jag att resten kan Dizco bra och vi har en bra chans till första pris och då slipper vi Lydnadsklass 1 för alltid! Så vi gick in och gjorde resten och det är jag otroligt glad för! Vi lyckades kamma hem 175p och ett FÖRSTA PRIS!!! Jag var så jäkla nöjd över dagen och över Dizcos prestetation! Hon var inte på världens bästa träningshumör, hon kunde gått bättre men hon var ändå helt okej med mig! Jag märke vad vi behöver lägga fokus på nu för att få bättre poäng! Bland annat i fotgåendet, hon gick som en klocka varje raksträcka men tappade attityd ich kontakt i svängar och sedan kom hon upp jättefint bredvid mig igen! Så svängar behöver vi träna på! 

Tänkte skriva vad jag fick för betyg och min personliga tanke kring utförandet:

Platsliggning-9 (nosade)

Tandvisning-10 (JAG ÄR SÅ JÄKLA STOLT ATT HON GÅR FRÅN EN 0 TILL EN 10!!!!)

Linförighet-7 (hon tappade otroligt mycket i svängar så därav poängavdrag, bara att träna vidare 🙂

Läggande- 10 (jätte nöjd över poängen!)

Inkallning-7,5 (vet inte vad som hände, detta brukar vara hennes bästa moment, men farten fanns inte riktigt där i detta moment)

Ställande-9 (hon tappade position i början annars superfint!)

Apport-10

Hopp-9,5 (detta moment är också det Dizco kan och älskar mest! Hon älskar hinder men även här var farten lite dålig)

Helhet-10

   

denna boll vann dizco i en tävling på facebook och den finns att köpa på morrhårets hundsport och heter nu ”dizco-boll”

Nu är vi klara med den där jäkla lydnads ettan och vi går nu upp i tvåan direkt och planerar att vi startar och satsar på att ta LP2 i höst/vinter innan de nya reglerna kommer 🙂

 

Kommentera

